Arbejd mere effektivt på hjemmekontoret

Arbejd mere effektivt på hjemmekontoret – 5 tips til dig der arbejder hjemme

I en digital verden ser vi i højere og højere grad at flere medarbejdere indretter hjemmekontorer og rykker arbejdspladsen hjem. Så længe computeren er koblet op til internettet, er der stort set ingen grænser for, hvorfra i verden du egentlig kan arbejde. Vi ser flere kontorfællesskaber, personer der arbejder fra caféer og vi ser hvordan danskere rejser ud i verden med deres nuværende arbejde i behold. I denne guide giver vi vores 5 bedste råd til hvordan du får en effektiv arbejdsdag på hjemmekontoret – rådene gælder også andre alternative arbejdspladser.

Der kan dog være visse udfordringer ved at arbejde hjemmefra, men her får du 5 råd til, hvordan du bibeholder en effektiv arbejdsdag også på hjemmekontoret.

1. Vælg dine arbejdsopgaver med omhu

Arbejder du i et åbent kontormiljø og har muligheden for at vælge arbejdsdage på hjemmekontoret, så vælg dine opgaver med omhu. Opgaver hvor du skal bruge sparring, være kreativ og idégenerere løses bedst i samvær med kollegaer. Andre opgaver som kræver fordybelse og ro kan ofte løses mere effektivt fra hjemmekontoret, da du kan undgå afbrydelser. Man siger at det kan tage op til 20 minutter at genvinde den fulde koncentration efter man bliver afbrudt.

2. Lav en prioriteret liste

Start hver eneste dag med at lave en prioriteret liste over hvilke opgaver der skal løses. På den måde sikrer du den mest effektive tilgang til at løse opgaverne alt efter hvilken prioritet de har. Du kan med fordel lægge de mest krævende opgaver om formiddagen, da flere studier viser at effektiviteten daler over middag. Du kender naturligvis dig selv og dine arbejdsmetoder bedst og kan derfor lægge opgaverne så de passer dig.

3. Mødeplanlægning

For mange danskere er møder med kunder, forretningsforbindelser, kollegaer mm., en stor del af hverdagen. Det kan virke udfordrende, at skulle afholde eller planlægge møder hjemmefra, men så længe teknikken er på plads, kan stort set alle udfordringer løses over computeren. Der findes flere platforme til at afholde online møder og ofte bliver resultatet at møderne bliver mere effektive og at man mindsker spildtiden. Har du møder som kræver fysisk fremmøde kan du bruge et online mødelokale booking system, så invitation til gæsten kommer online, og som viser hvor og hvornår det fysiske møde afholdes. 

4. Gå offline og undgå afbrydelser

Det lyder muligvis lidt modstridende at du skal gå offline, når vi tidligere har sagt at du skal være online. Men her menes, at du i perioder af arbejdsdagen bør lukke din mail, sociale medier og andre platforme som kan bidrage med forstyrrelser ned. Det er en typisk udfordring på mange arbejdspladser, at man bliver forstyrret af en meddelelse, som alligevel ikke kræver svar omgående. Derfor anbefaler vi at du i faste perioder går offline, så du kan arbejde mere effektivt med dine opgaver.

 

5. Hold pauser


På traditionelle kontorer holder vi ofte flere korte pauser. Det kan være du hurtigt taler med en kollega ved kaffemaskinen eller sparrer med sidemanden. De muligheder har man ikke, når man arbejder hjemmefra, og hjernen har brug for pauser i løbet ad dagen. Derfor skal du tillade dig selv at holde flere pauser i løbet af dagen for at opretholde effektiviteten.