1. Vælg dine arbejdsopgaver med omhu
Arbejder du i et åbent kontormiljø og har muligheden for at vælge arbejdsdage på hjemmekontoret, så vælg dine opgaver med omhu. Opgaver hvor du skal bruge sparring, være kreativ og idégenerere løses bedst i samvær med kollegaer. Andre opgaver som kræver fordybelse og ro kan ofte løses mere effektivt fra hjemmekontoret, da du kan undgå afbrydelser. Man siger at det kan tage op til 20 minutter at genvinde den fulde koncentration efter man bliver afbrudt.
2. Lav en prioriteret liste
Start hver eneste dag med at lave en prioriteret liste over hvilke opgaver der skal løses. På den måde sikrer du den mest effektive tilgang til at løse opgaverne alt efter hvilken prioritet de har. Du kan med fordel lægge de mest krævende opgaver om formiddagen, da flere studier viser at effektiviteten daler over middag. Du kender naturligvis dig selv og dine arbejdsmetoder bedst og kan derfor lægge opgaverne så de passer dig.
3. Mødeplanlægning
For mange danskere er møder med kunder, forretningsforbindelser, kollegaer mm., en stor del af hverdagen. Det kan virke udfordrende, at skulle afholde eller planlægge møder hjemmefra, men så længe teknikken er på plads, kan stort set alle udfordringer løses over computeren. Der findes flere platforme til at afholde online møder og ofte bliver resultatet at møderne bliver mere effektive og at man mindsker spildtiden. Har du møder som kræver fysisk fremmøde kan du bruge et online mødelokale booking system, så invitation til gæsten kommer online, og som viser hvor og hvornår det fysiske møde afholdes.