Digital markedsføring kan for flere være en jungle. Der findes et hav af discipliner. Hvor man som virksomhed kan vælge, at prioritere sine indsatser. Med denne introduktion får du et overblik over to af de helt store områder som digital markedsføring omhandler. Samt en forståelse af hvad de forskellige emner indeholder.
Vi lever i en digitaliseret verden og derfor bliver markedsføringsbudgetterne i stor stil flyttet over på digitale platforme fremfor offline. Uanset om du allerede bruger digital markedsføring eller også om du er helt ny i denne verden. Klæder vi dig endnu bedre på Så du bedst muligt kan vækste din forretning. De følgende discipliner udgør centralbegreberne i digital eller også online markedsføring. Og er derfor meget vigtige, at forstå. Du behøver naturligvis IKKE, at mestre disciplinerne. For det er de færreste som kan det. Hos store marketing bureauer sidder der ofte medarbejdere. Som kun arbejder med et områderne Da hvert område er meget stort Men det giver en god forståelse for din forretningens muligheder Hvis du ved hvad de forskellige begreber indebærer.
SEO / søgemaskineoptimering
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization og oversat til dansk søgemaskineoptimering. I daglig tale kaldes det oftest SEO; Navnet søgemaskineoptimering beskriver i bund og grund disciplinen rigtig godt. Det går ud på, at optimere din hjemmeside. Således af brugere der søger på søgemaskiner (Google. Yahoo. Bing) får vist dine landingssider. SEO ligger blandt andet i, at lave søgeordsanalyser. For, at se hvilke søgetermer dine brugere benytter og på, at optimere dine landingssider ud til det. Derudover indeholder SEO også en teknisk del. Linkbuilding. Tekstforfatning og meget mere. Drømmen for flere virksomhedsejere er, at komme til, at ligge nr. 1 på Googles søgeresultater Men det er ofte IKKE noget man kommer sovende til. Der er flere forskellige parametre der spiller ind på hvilken placering ens side har.

PPC / Betalt annoncering på søgemaskiner
Når vi taler betalt annoncering vil langt de fleste automatisk forbinde det med annoncering på Google Men det er også muligt, at annoncere på Bing og Yahoo Men denne guide omhandler PPC annoncering på Google. Selve navnet PPC står for pay per click og betyder, at man afregnes hver gang, at en bruger klikker på ens annonce. På den måde betaler du kun når du får trafik ind på din hjemmeside. På Google findes der flere typer af annoncevarianter. Hvor jeg her kort introducerer de to mest almindelige
Search annoncer
Search annoncer ligner til forveksling de organiske søgeresultater fra Google. Til højre for annoncen står der?Annonce? Så det fremgår tydeligt, at det er en annonce. Search annoncer er tekstannoncer. Hvor du som medarbejder skriver annoncetekster der har til formål, at formidle din virksomheds budskab. USP?er; Produkter Så interessant som muligt Så brugeren klikker ind. Læser mere og køber mere.
Shopping annoncer
Shoppingannoncer er den annoncevariant som vises med et produktbillede direkte i Googles søgeresultat. Denne type annonce vises oftest på meget produktspecifikke søgninger. Google er efterhånden verdensmester i, at vurdere hvor i købsrejsen brugeren er. Og vil derfor altid prioritere, at vise de mest relevante søgeresultater til brugeren. Shoppingannoncer vises med et billede. En beskrivelse af produktet og en pris. Den måde gør det overskuelige for brugeren, at vurdere hvor han eller også hun kan købe det specifikke produkt
Search og shopping er annoncering på søgenetværket. Derudover er det med Google også muligt, at annoncere på displaynetværket. På YouTube. I apps og i Gmail.

Er du ny i digital markedsføring eller også har du begrænset kapacitet i medarbejdere. Tid. Økonomi eller også noget fjerde. Og er du i tvivl om hvor det er mest rentabelt, at investere tid og kræfter? Min klare anbefaling vil være, at søge rådgivning hos et digitalt marketingbureau Da de mestrer disciplinerne til punkt og prikke. Sammen kan I lægge den bedste strategi for netop din forretning.