To vigtigste discipliner inden for digital markedsføring

Digital markedsføring kan for mange være en jungle. Der findes et hav af discipliner, hvor man som virksomhed kan vælge at prioritere sine indsatser. Med denne introduktion får du et overblik over to af de helt store områder som digital markedsføring omhandler, samt en forståelse af hvad de forskellige emner indeholder.

Vi lever i en digitaliseret verden og derfor bliver markedsføringsbudgetterne i stor stil flyttet over på digitale platforme fremfor offline. Uanset om du allerede bruger digital markedsføring eller om du er helt ny i denne verden, klæder vi dig endnu bedre på, så du bedst muligt kan vækste din forretning. De følgende discipliner udgør centralbegreberne i digital eller online markedsføring, og er derfor meget vigtige at forstå. Du behøver naturligvis IKKE at mestre disciplinerne, for det er de færreste som kan det. Hos store marketing bureauer sidder der ofte medarbejdere, som kun arbejder med et områderne, da hvert område er meget stort. Men det giver en god forståelse for din forretningens muligheder, hvis du ved hvad de forskellige begreber indebærer.

SEO / søgemaskineoptimering

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization og oversat til dansk søgemaskineoptimering. I daglig tale kaldes det oftest SEO. Navnet søgemaskineoptimering beskriver i bund og grund disciplinen rigtig godt. Det går ud på at optimere din hjemmeside, således af brugere der søger på søgemaskiner (Google, Yahoo, Bing) får vist dine landingssider. SEO ligger blandt andet i at lave søgeordsanalyser, for at se hvilke søgetermer dine brugere benytter og på at optimere dine landingssider ud til det. Derudover indeholder SEO også en teknisk del, linkbuilding, tekstforfatning og meget mere. Drømmen for mange virksomhedsejere er at komme til at ligge nr. 1 på Googles søgeresultater, men det er ofte IKKE noget man kommer sovende til. Der er flere forskellige parametre der spiller ind på hvilken placering ens side har.

Søgemaskineoptimering går ud op at optimere din hjemeside, så du bliver vist i søgeresultaterne.

PPC / Betalt annoncering på søgemaskiner

Når vi taler betalt annoncering vil langt de fleste automatisk forbinde det med annoncering på Google.  Men det er også muligt at annoncere på Bing og Yahoo, men denne guide omhandler PPC annoncering på Google. Selve navnet PPC  står for pay per click og betyder at man afregnes hver gang at en bruger klikker på ens annonce. På den måde betaler du kun når du får trafik ind på din hjemmeside. På Google findes der flere typer af annoncevarianter, hvor jeg her kort introducerer de to mest almindelige

Search annoncer


Search annoncer ligner til forveksling de organiske søgeresultater fra Google. Til højre for annoncen står der ”Annonce”, så det fremgår tydeligt at det er en annonce. Search annoncer er tekstannoncer, hvor du som medarbejder skriver annoncetekster der har til formål at formidle din virksomheds budskab, USP’er, produkter, så interessant som muligt, så brugeren klikker ind, læser mere og køber mere.

Shopping annoncer


Shoppingannoncer er den annoncevariant som vises med et produktbillede direkte i Googles søgeresultat. Denne type annonce vises oftest på meget produktspecifikke søgninger. Google er efterhånden verdensmester i at vurdere hvor i købsrejsen brugeren er, og vil derfor altid prioritere at vise de mest relevante søgeresultater til brugeren. Shoppingannoncer vises med et billede, en beskrivelse af produktet og en pris. Den måde gør det overskuelige for brugeren at vurdere hvor han eller hun kan købe det specifikke produkt

Search og shopping er annoncering på søgenetværket. Derudover er det med Google også muligt at annoncere på displaynetværket, på YouTube, i apps og i Gmail.

Få hjælp af et marketingureau så du prioriterer dine indsatser på bedste vis

Er du ny i digital markedsføring eller har du begrænset kapacitet i medarbejdere, tid, økonomi eller noget fjerde, og er du i tvivl om hvor det er mest rentabelt at investere tid og kræfter? Min klare anbefaling vil være at søge rådgivning hos et digitalt marketingbureau, da de mestrer disciplinerne til punkt og prikke.  Sammen kan I lægge den bedste strategi for netop din forretning.