Præsentationen

Selve præsentationen er den del af hele kundemødet, der skal give værdi. Der skal være et udbytte af din præsentation. Alle der før har holdt en præsentation ved hvor svær en disciplin det kan være at lave. Det er derfor vigtigt, at man har fokus på nogle forskellige ting både før og under sin præsentation for at sikre sit det bedste resultat.

Disse fokuspunkter er:

  • Forberedelse
  • Keep it short / Keep it simple
  • Visuelt udtryk
  • Ikke gå i panik

 

Forberedelse

Som nævnt i del 1 af denne guide så er forberedelse nøglen til et succesfuldt kundemøde. Hertil er det ligeså vigtigt, at man også gør sig nogle forberedende tanker inden sin præsentation. Du skal øve dig i din præsentation så den sidder helt i skabet. Du skal kunne sige mest muligt relevant på kortest mulig tid. Dette er en disciplin i sig selv, hvorfor det er så vigtigt at have forberedt sig ordentligt. Du skal ligeledes sørge for, at du i din præsentation har fokus på budskabet og målgruppen og ikke andet.

 

Keep it short / Keep it simple

Du skal være meget opmærksom på du ikke vil for meget med din præsentation. En meget gængs fejl til en præsentation er, at man har taget 140 slides med som man vil igennem på 45 minutter. Hvis du har for mange, slides med vil dette blot forvirre den anden part og ødelægge deres koncentration og hukommelse. Derfor er det kritisk at du har fokus på at holde hele din præsentation så simpel som muligt. Ligesom du ikke skal have for mange slide, skal du også sørge for du ikke har for mange informationer på de slides du har. Her virker bullet points og citater klart bedst.

 

Det visuelle udtryk

Et af de vigtigste punkter man skal have styr på inden sin præsentation er det visuelle udtryk af ens præsentation. Det visuelle udtryk kan gøre en dårlig præsentation god og en rigtig god præsentation dårlig. Derfor er det vigtigt du virkelig ligger noget arbejde i, hvilke farvekombinationer og billeder du bruger og hvordan du bruger dem. Det visuelle udtryk er med til at fange lytteren og desto mere du kan fange dem, desto mere vil de huske fra din præsentation. Du kan via de visuelle udtryk også nemmere fremhæve bestemte ting eller citater i din præsentation, således vælger DU hvad lytteren skal huske.

Derudover skal du ligge noget arbejde i at fremvise dine data på den bedste visuelle måde. Dine data er det vigtigste i din præsentation, derfor skal dette være et punkt som lytteren kan huske. Som lytter husker man ikke en graf eller andet fremvist data, hvis det bliver vist uden farver og i gammeldags facon. Derfor kan vi klart anbefale at gøre brug af Google Data Studio så du kan fremvise dine data frem på den bedste måde.

 

Ikke gå i panik

Sidst men ikke mindst er det vigtigt, at du under din præsentation ikke går i panik. Alle der har holdt en præsentation før ved, at den sjældent går 100% som planlagt. Derfor skal du kunne være god til at holde det kølige overblik og få samtalen tilbage på sporet efter den er løbet løbsk. Ligeledes skal du huske at puste din nervøsitet inden mødet. Hvis du har nemt ved at blive nervøs kan vi klart anbefale diverse åndedrætsøvelser.