I denne del af guiden vil vi komme ind på den bedste måde at afslutte og efterbehandle et møde. Der vil samtidig komme et eksempel på en god afslutning.
Afslutningen og efterbehandlingen af et møde er et af de vigtigste punkter, da det er her kunden skal overbevis omkring målet af mødet. Hertil skal det altid ligge op til videre kontakt, om det så er et nyt møde eller undersøgning af en eller anden problemstilling eller lignende, så skal der altid aftales det videre forløb. Ved at gøre dette sørger man for, at alt det gode arbejde ikke løber du i sandet. Denne guide vil komme ind på hvordan man afslutter et møde og en afslutningsteknik.
En af de sværeste discipliner indenfor salgsverden er afslutningen af møder og lukninger af salg. Der findes mange kloge hoveder, der mener de har den gyldne opskrift på, hvordan man skal afslutte og lukke et møde. Det kan derfor være svært at skulle søge diverse informationer omkring denne disciplin. Et grundlæggende element i dem alle er dog, at man skal gøre det på sin egen måde. Du skal få din egen personlighed, humor og charme til at skinne igennem. Ved at gøre dette vil kunden opleve, at du hviler i dig selv, er tryg i det du laver. Alt dette er medvirkende til, at du vil opnå en langt større troværdighed fra kundens side, hvilket er et af de klart vigtigste punkter for at lukke et salg.
Et fremragende eksempel på, hvordan man skal afslutte og lukke et møde eller et salg er, at man skal forsøge at inddrage køber/kunde så meget som muligt. Har de selv mulighed for at prøve eller se produktet an vil du opleve en langt højere salgsrate. Bilforhandlere har gjort det i lang tid via deres prøvekørsler. Havde man ikke den mulighed, ville det være langt sværere for en bilsælger at kunne sælge deres biler. Princippet i, at kunden har muligheden for at prøvet produktet af er blevet bevist til at virke i mange tilfælde. Nogle gange kan det være en prototype af en vandhane. Det vigtigste er blot, at kunden den vej igennem får noget håndgribeligt at forholde sig til og det at kunne have noget mellem hænderne virker. Præcis dette har Grejfreak formået at gøre sig specialister i. De har haft mange kunde med på lerdueskydning eller ude at teste deres produkter på dem selv.